Generic filters
Exact matches only

Utbildningsföretaget INSU blickar framåt mot 2021

I februari var INSU på god väg att slå rekord i antal inbokade utbildningar. Sedan lamslog corona-pandemin Sverige och förändrade allt för utbildningsföretaget. Situationen tvingade fram drastiska beslut på kort tid, men ett drygt halvår senare kan INSU konstatera att företaget valde rätt strategi.
– När restriktionerna kom ställdes vi inför ett val: Hänga på utvecklingen eller att gå i ide. Vi valde att hänga på och sätta fullt tryck på att digitalisera våra utbildningar, säger Jens Back, VD för INSU.

 

För snart två år sedan slogs IUC, Installatörernas Utbildningscentrum och EUU, Elbranschens Utveckling- och Utbildningscenter ihop och bildade utbildningsföretaget INSU. Båda företagen har över 30 års erfarenhet i installationsbranschen och har sedan hopslagningen jobbat hårt för att erbjuda kvalitativa utbildningar över hela Sverige.

När pandemin slog till krävdes det en kraftansträngning för att göra om en stor del av utbildningarna och erbjuda dem i digital form. En utmaning som även visade sig erbjuda möjligheter för INSU.

– Helt plötsligt var det som att rädslan för att misslyckas och rädslan för att det ska bli fel var bortblåst och ersatt av en vilja att lyckas. Vår utveckling har gått i en rasande fart under pandemin. Åtgärderna tvingades fram ur en svår situation, men digitaliseringen av fler utbildningar kommer att gynna oss i framtiden, säger Jens Back.

Nya tider – nya utbildningsformer

Efter att ha tillbringat stora delar av 2020 med att utveckla och anpassa utbildningarna efter pandemins villkor ser INSU fram emot 2021. Företaget erbjuder sedan tidigare både grund- och vidareutbildningar inom bland annat VS, ventilation, kyl- och värmepumpteknik, samt solenergi, el och ledarskap. Nu satsar de fullt ut på att lyckas göra fler utbildningsformer digitala och därmed ortsoberoende.

– 2021 kommer att bli ett oerhört intressant och spännande år. Vårt mål för kommande år är att skapa fler blandade utbildningsformer som inte är digitala bara för att det ligger i tiden, utan för att formen ger fördelar för de som går våra utbildningar, säger Jens Back.

 

Kundtilliten prioriteras högt

När företaget tittar tillbaka på året som varit understryker de att det inte hade gått att utvecklas lika fort eller framgångsrikt utan tilliten från kunderna.

– Förändringarna som gjorts hade inte varit möjliga utan tilliten från kunderna, och vi vill därmed rikta ett stort tack till dem för att de haft förtroende för oss som leverantör och trott på oss under året. Inför 2021 jobbar vi nu med ännu fler anpassade alternativ så att företagare och deltagare i våra utbildningar kan fortsätta utveckla sig själva och sin verksamhet med hjälp av oss på INSU, avslutar Jens Back.

 

Jens Back VD INSU