Generic filters
Exact matches only

Larm- och säkerhetstekniker – Nationell Yrkesutbildning, NY

Drömmer du om en framtid där du spelar en central roll i att skydda samhällen och företag mot brand, inbrott och obehörig åtkomst? Vår utbildning till Larm- och säkerhetstekniker erbjuder dig en unik möjlighet att göra just det. Med en mix av teori, laboration och lärande i arbete (LIA) förbereder vi dig för en karriär där ditt arbete gör skillnad varje dag.

Utbildningen är utformade för att ge dig en djupgående förståelse för de mest aktuella och efterfrågade systemen inom säkerhetsbranschen idag. Genom LIA (Lärande i Arbete) får du möjlighet att tillämpa dina kunskaper i verkliga arbetsmiljöer, vilket förbereder dig för arbetslivet på bästa sätt. Detta handfasta arbete, kombinerat med teorin, säkerställer att du är redo att möta branschens utmaningar från dag ett.

Studietakt

250 poäng (varav 130 poäng lärande i arbete – LIA). 1 poäng motsvarar en dags studier. Utbildningen läses på heltid, 100 %, under drygt ett år.

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till CSN-stöd.

Utbildningsort

Utbildningen är bunden, dvs genomförs i huvudsak på plats i INSUs lokaler i Katrineholm (Kungsgatan 2A). Delar av utbildningen kommer att bedrivas i form av självstudier, grupparbete och distansstudier.

Kunskaper efter avslutad utbildning

Efter att ha genomfört utbildningen till Larm- och säkerhetstekniker, kommer den studerande att ha förvärvat kunskaper och färdigheter motsvarande SeQF-nivå 4 inom området. Den studerande ska ha kunskaper om:
• regler och standarder som finns inom området och kunna arbeta efter dessa
• hur de kan arbeta med god arbetsmiljö och ergonomiskt
• hur olika larmsystem och uppbyggda
• att utifrån en teknisk beskrivning kunna installera och driftsätta olika larmanläggningar och säkerhetslösningar exempelvis, passersystem och CCTV
• grundläggande kunskaper inom teleregistrering
• grundläggande kunskaper om datanät koppar och fiber

Målgrupp

Du kommer antingen direkt från gymnasiet eller har arbetat några år och känner att du nu vill göra något annat, och yrkesväxla till larm- och säkerhetstekniker.

Förkunskapskrav

Slutförd gymnasieutbildning eller motsvarande.

Du som är född 2004 eller tidigare är behörig till utbildningen om du har minst 8 godkända grundskolebetyg (inklusive svenska, matematik och engelska).

Du som är född 2004 eller tidigare kan även bedömas behörig om du har utbildning, svensk eller utländsk, eller praktisk erfarenhet som ger förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Urvalskriterier

Betyg

Kurser som ingår i utbildningen
  • Tillämpad ellära
  • Larm, övervakning och säkerhetssystem
  • Brandlarm
  • LIA 1
  • Inbrottslarm
  • Passersystem
  • CCTV
  • LIA 2
  • Registrering av teleanläggningar
  • Datanät, koppar och fiber
  • Gymnasiearbete
Lärling Larm- och Säkerhetstekniker
Ansök till Larm- och säkerhetstekniker

Ansökningsperioden är nu igång (prel kursstart 28 oktober 2024).

Ansök till utbildningen här

 

Varför utbilda sig till Larm- och säkerhetstekniker?

Med vår utbildning tar du steget mot en karriär där du gör en verklig skillnad. Du bidra till att skapa säkrare miljöer för människor och företag. Framtiden behöver dig!

Observera att som larm- och säkerhetstekniker får du inte vara dömd för brott. Inför lärande i arbete (LIA) kan företaget komma att kontrollera din brottsbakgrund genom ex. utdrag i belastningsregistret. Vid förekomst kommer du inte kunna genomföra LIA, slutföra utbildningen eller vara verksam inom yrket.

Vill du veta mer?

Kontakta INSU

010-188 35 70
ny@insu.se
Information om kurserna

Tillämpad ellära, 15 poäng

Kursen förmedlar kunskaper om:

  • Elnätets uppbyggnad
  • Verktyg och materialhantering
  • Regelverk
  • Beräkningar
  • Grundläggande elarbete
  • Arbete utan spänning
  • Elsäkerhet vid arbete
  • Anslutning losskoppling
  • Kanalisation
Larm, övervaknings- och säkerhetssystem, 15 poäng

Kursen förmedlar kunskap om:

  • Uppbyggnad och funktion hos vanliga larm-, övervaknings- och säkerhetssystem.
  • Risker vid installation av larm och säkerhetssystem. Försäkringsbolagens krav på installationer och installatörer.
  • Planering och genomgång av ritningsunderlag inför installation av anläggningar för larm-, övervaknings- och säkerhetssystem.
  • Krav på registrering och dokumentation av utfört arbete.
  • Installation, driftsättning och provning av mindre anläggningar för inbrottslarm, brandlarm och passerkontroll.
  • Installation, integrering, driftsättning och provning av mindre trådlösa system och enheter för larm och övervakning.
  • Olika typer av verktyg, instrument och övrig utrustning.
  • Olika materials egenskaper och kapslingsklasser.
  • Vanliga mätinstrument och hjälpmedel för felsökning.
  • Metoder för felsökning och reparationer i larm-, övervaknings- och säkerhetssystem.
Brandlarmssystem, 15 poäng

Kursen förmedlar kunskap om:

  • Olika typer av system som finns inom brandlarmsområdet.
  • Olika typer av bränder samt med vilken detektor bästa detektion kan uppnås.
  • Larm-, övervaknings- och presentationssystemens funktion och uppbyggnad samt hur deras parametrar sätts.
  • Utrymningslarmets ingående komponenter, funktioner samt hörbarhetens begränsningar i olika typer av miljöer.
  • Regler och krav som styr en anläggnings utformning samt vilka kriterier som påverkar val och placering av system och detektorer.
  • Installation av ett brandlarmssystem med tillhörande komponenter.
  • Praktisk projektering av brandlarmssystem med hänsyn till gällande regelverk samt med beaktande av risken för falska larm.
  • Larmförmedling.
  • Olika typer av verktyg, instrument och övrig utrustning.
  • Vanliga mätinstrument och hjälpmedel för felsökning.
  • Metoder för felsökning och reparationer i brandlarmssystem.
Inbrottslarmssystem, 15 poäng

Kursen förmedlar kunskap om:

  • Olika typer av larm-, övervaknings- och presentationssystems funktion och uppbyggnad samt hur deras parametrar sätts.
  • Val av inbrottslarmssystem.
  • Olika angreppssätt som kan användas vid inbrott samt med vilken detektor bästa detektion uppnås.
  • Överfallslarmets ingående komponenter och funktioner samt i vilka olika sammanhang de kan komma till användning.
  • Regler och krav som styr en anläggnings utformning samt vilka kriterier som påverkar val och placering av system och detektorer.
  • Installation av ett inbrottslarmssystem med tillhörande komponenter.
  • Projektering av ett inbrottslarmssystem med hänsyn till gällande regelverk samt med beaktande av risken för falska larm.
  • Larmförmedling.
  • Olika typer av verktyg, instrument och övrig utrustning.
  • Vanliga mätinstrument och hjälpmedel för felsökning.
  • Metoder för felsökning och reparationer i inbrottslarmssystem.
Passersystem, 15 poäng

Kursen förmedlar kunskap om:

  • Olika typer av passersystem, deras uppbyggnad och funktion.
  • Centralutrustning i form av datorer och programvara och undercentraler som är grundläggande i ett passersystem.
  • Dörrmiljön
  • Centralenhetens och platsutrustningens systemmässiga placering samt hur de knyts till varandra kommunikationsmässigt.
  • Olika slags koder som kan lagras i kodmedier samt olika teknik som används i olika typer av kodmedier.
  • Standarder och krav som styr en anläggnings utformning samt vilka kriterier som påverkar val och placering av system och komponenter.
  • Upprättande av ljudförbindelse i passerkontrollsystem.
  • Installation av passersystem med tillhörande komponenter.
  • Projektering av passersystem med hänsyn till gällande regelverk samt med beaktande av risken för falska larm.
  • Programmering av passersystem med hänsyn till objektstyp, användarfunktioner samt övriga krav.
  • Olika typer av verktyg, instrument och övrig utrustning.
  • Vanliga mätinstrument och hjälpmedel för felsökning.
  • Metoder för felsökning och reparationer i passersystem.
CCTV-system, 15 poäng

Kursen förmedlar kunskap om:

  • Olika typer av CCTV-system samt när olika varianter av system är att föredra.
  • Belysningsstyrka, reflektionsfaktor och färgtemperatur som krävs för att uppnå bra bild.
  • Olika typer av lagringsmedia som används för att dokumentera de händelseförlopp som kameran registrerar.
  • Rätt val av monitor med tanke på användningsområde, upplösning, färg och liknande.
  • Kriterier som styr val av kamera samt lämplig optik med tanke på syftet med övervakningen samt de miljömässiga förhållandena.
  • Användning av bildöverföring för att verifiera händelser internt i objektet och externt när det gäller larmcentral och åtgärder.
  • Lagar och regler som styr en anläggnings utformning samt kriterier som påverkar val och placering av kameror och övriga komponenter.
  • Praktisk installation av CCTV-system med tillhörande komponenter.
  • Praktisk projektering av CCTV-system med hänsyn till gällande lagar och regler.
  • Larmförmedling
  • Olika typer av verktyg, instrument och övrig utrustning.
  • Vanliga mätinstrument och hjälpmedel för felsökning.
  • Metoder för felsökning och reparationer i CCTV-system.
Registrering av teleanläggningar, 5 poäng

Kursen förmedlar kunskap om:

  • Upprätta och använda registreringshandlingar för installation, utökning och felsökning av telenät
  • Standarder som berör registrering av teleanläggningar och hur dessa ska dokumenteras.
  • Registreringssystemets uppbyggnad och registreringsbeteckningar
  • Ledningsnät
  • Handlingar och registreringsdokument
  • Relationshandlingar
  • Registreringar av anläggningar med och utan korskoppling
Datanät, koppar och fiber, 5 poäng

Kursen förmedlar kunskap om:

  • Hur kopparbaserade förbindelser i datanätet installeras, provas och dokumenteras.
  • Hur fiberoptiska förbindelser installeras, provas och dokumenteras.
LIA 1 och LIA 2, 65 poäng vardera

LIA:n är en praktisk tillämpning ute i arbetslivet, fördjupar ett reflekterande arbetssätt, där lärandet i praktiska situationerna relateras till teoretiskt inlärda moment. Den studerande ska under handledning praktiskt tillämpa tidigare i utbildningen förvärvade kunskaper.

Gymnasiearbete, 20 poäng

Kursen ger fördjupad kunskap om ett teoretiskt och empiriskt arbete inom utbildningens område.
Den studerande ska tillämpa förvärvade kunskaper och under handledning planera och utföra en uppgift bestående av att identifiera en iakttagelse, en frågeställning eller en utmaning inom området för utbildningen att reflektera, analysera, och dra slutsats utifrån.
Arbetet ska redovisas muntligt och skriftligt.