Larm- och säkerhetstekniker – Nationell Yrkesutbildning, NY
Drömmer du om en framtid där du spelar en central roll i att skydda samhällen och företag mot brand, inbrott och obehörig åtkomst? Vår utbildning till Larm- och säkerhetstekniker erbjuder dig en unik möjlighet att göra just det. Med en mix av teori, laboration och lärande i arbete (LIA) förbereder vi dig för en karriär där ditt arbete gör skillnad varje dag.
Utbildningen är utformade för att ge dig en djupgående förståelse för de mest aktuella och efterfrågade systemen inom säkerhetsbranschen idag. Genom LIA (Lärande i Arbete) får du möjlighet att tillämpa dina kunskaper i verkliga arbetsmiljöer, vilket förbereder dig för arbetslivet på bästa sätt. Detta handfasta arbete, kombinerat med teorin, säkerställer att du är redo att möta branschens utmaningar från dag ett.
Studietakt
250 poäng (varav 130 poäng lärande i arbete – LIA). 1 poäng motsvarar en dags studier. Utbildningen läses på heltid, 100 %, under drygt ett år.
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till CSN-stöd.
Utbildningsort
Utbildningen är bunden, dvs genomförs i huvudsak på plats i INSUs lokaler i Katrineholm (Kungsgatan 2A). Delar av utbildningen kommer att bedrivas i form av självstudier, grupparbete och distansstudier.
Kunskaper efter avslutad utbildning
Efter att ha genomfört utbildningen till Larm- och säkerhetstekniker, kommer den studerande att ha förvärvat kunskaper och färdigheter motsvarande SeQF-nivå 4 inom området. Den studerande ska ha kunskaper om:
• regler och standarder som finns inom området och kunna arbeta efter dessa
• hur de kan arbeta med god arbetsmiljö och ergonomiskt
• hur olika larmsystem och uppbyggda
• att utifrån en teknisk beskrivning kunna installera och driftsätta olika larmanläggningar och säkerhetslösningar exempelvis, passersystem och CCTV
• grundläggande kunskaper inom teleregistrering
• grundläggande kunskaper om datanät koppar och fiber
Målgrupp
Du kommer antingen direkt från gymnasiet eller har arbetat några år och känner att du nu vill göra något annat, och yrkesväxla till larm- och säkerhetstekniker.
Förkunskapskrav
Slutförd gymnasieutbildning eller motsvarande.
Du som är född 2004 eller tidigare är behörig till utbildningen om du har minst 8 godkända grundskolebetyg (inklusive svenska, matematik och engelska).
Du som är född 2004 eller tidigare kan även bedömas behörig om du har utbildning, svensk eller utländsk, eller praktisk erfarenhet som ger förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Urvalskriterier
Betyg
Kurser som ingår i utbildningen
- Tillämpad ellära
- Larm, övervakning och säkerhetssystem
- Brandlarm
- LIA 1
- Inbrottslarm
- Passersystem
- CCTV
- LIA 2
- Registrering av teleanläggningar
- Datanät, koppar och fiber
- Gymnasiearbete
Vill du bli en Larm- och säkerhetstekniker?
Ansökningsperioden till våra nationella yrkesutbildningar är nu öppen.
Anmäl dig senast 14 september.
Varför utbilda sig till Larm- och säkerhetstekniker?
Med vår utbildning tar du steget mot en karriär där du gör en verklig skillnad. Du bidra till att skapa säkrare miljöer för människor och företag. Framtiden behöver dig!
Observera att som larm- och säkerhetstekniker får du inte vara dömd för brott. Inför lärande i arbete (LIA) kan företaget komma att kontrollera din brottsbakgrund genom ex. utdrag i belastningsregistret. Vid förekomst kommer du inte kunna genomföra LIA, slutföra utbildningen eller vara verksam inom yrket.
Viktigt att veta innan du söker
Som larm- och säkerhetstekniker arbetar du ofta ute hos kund, vilket innebär att du behöver trivas med att möta människor och ge god service. Det är en roll där du både installerar och underhåller säkerhetssystem och där din förmåga att kommunicera och samarbeta är viktig.
Eftersom arbetet ofta innebär resor till olika uppdrag, kräver de flesta arbetsgivare att de anställda har B-körkort.
I detta yrke förekommer oregelbundna arbetstider och ibland med kort varsel (beredskap).
Då yrket handlar om säkerhet, krävs det också att du inte finns med i belastningsregistret. Arbetsgivare inom branschen genomför ofta registerkontroller innan LIA (lärande i arbete) och anställning. Vid förekomst kommer du inte kunna genomföra LIA, slutföra utbildningen eller vara verksam inom yrket.
Välkommen att söka om du ser fram emot ett praktiskt och varierande yrke med mycket kundkontakt!
Vill du veta mer?
Kontakta INSU
010-188 35 70
ny@insu.se
Information om kurserna
Tillämpad ellära, 15 poäng
Kursen förmedlar kunskaper om:
- Elnätets uppbyggnad
- Verktyg och materialhantering
- Regelverk
- Beräkningar
- Grundläggande elarbete
- Arbete utan spänning
- Elsäkerhet vid arbete
- Anslutning losskoppling
- Kanalisation
Larm, övervaknings- och säkerhetssystem, 15 poäng
Kursen förmedlar kunskap om:
- Uppbyggnad och funktion hos vanliga larm-, övervaknings- och säkerhetssystem.
- Risker vid installation av larm och säkerhetssystem. Försäkringsbolagens krav på installationer och installatörer.
- Planering och genomgång av ritningsunderlag inför installation av anläggningar för larm-, övervaknings- och säkerhetssystem.
- Krav på registrering och dokumentation av utfört arbete.
- Installation, driftsättning och provning av mindre anläggningar för inbrottslarm, brandlarm och passerkontroll.
- Installation, integrering, driftsättning och provning av mindre trådlösa system och enheter för larm och övervakning.
- Olika typer av verktyg, instrument och övrig utrustning.
- Olika materials egenskaper och kapslingsklasser.
- Vanliga mätinstrument och hjälpmedel för felsökning.
- Metoder för felsökning och reparationer i larm-, övervaknings- och säkerhetssystem.
Brandlarmssystem, 15 poäng
Kursen förmedlar kunskap om:
- Olika typer av system som finns inom brandlarmsområdet.
- Olika typer av bränder samt med vilken detektor bästa detektion kan uppnås.
- Larm-, övervaknings- och presentationssystemens funktion och uppbyggnad samt hur deras parametrar sätts.
- Utrymningslarmets ingående komponenter, funktioner samt hörbarhetens begränsningar i olika typer av miljöer.
- Regler och krav som styr en anläggnings utformning samt vilka kriterier som påverkar val och placering av system och detektorer.
- Installation av ett brandlarmssystem med tillhörande komponenter.
- Praktisk projektering av brandlarmssystem med hänsyn till gällande regelverk samt med beaktande av risken för falska larm.
- Larmförmedling.
- Olika typer av verktyg, instrument och övrig utrustning.
- Vanliga mätinstrument och hjälpmedel för felsökning.
- Metoder för felsökning och reparationer i brandlarmssystem.
Inbrottslarm, 15 poäng
Kursen förmedlar kunskap om:
- Olika typer av larm-, övervaknings- och presentationssystems funktion och uppbyggnad samt hur deras parametrar sätts.
- Val av inbrottslarmssystem.
- Olika angreppssätt som kan användas vid inbrott samt med vilken detektor bästa detektion uppnås.
- Överfallslarmets ingående komponenter och funktioner samt i vilka olika sammanhang de kan komma till användning.
- Regler och krav som styr en anläggnings utformning samt vilka kriterier som påverkar val och placering av system och detektorer.
- Installation av ett inbrottslarmssystem med tillhörande komponenter.
- Projektering av ett inbrottslarmssystem med hänsyn till gällande regelverk samt med beaktande av risken för falska larm.
- Larmförmedling.
- Olika typer av verktyg, instrument och övrig utrustning.
- Vanliga mätinstrument och hjälpmedel för felsökning.
- Metoder för felsökning och reparationer i inbrottslarmssystem.
LIA 1 och LIA 2, 65 poäng vardera
Lärande i arbete (LIA) är en praktisk tillämpning av de teoretiska kunskaperna och färdigheterna ute i arbetslivet. Målet med kursen är att fördjupa ett reflekterande arbetssätt, där lärandet i de praktiska situationerna relateras till moment från tidigare kurser. Kursen behandlar bransch- och verksamhetsspecifika arbetsrutiner samt rapportskrivning.
Passersystem, 15 poäng
Kursen förmedlar kunskap om:
- Olika typer av passersystem, deras uppbyggnad och funktion.
- Centralutrustning i form av datorer och programvara och undercentraler som är grundläggande i ett passersystem.
- Dörrmiljön
- Centralenhetens och platsutrustningens systemmässiga placering samt hur de knyts till varandra kommunikationsmässigt.
- Olika slags koder som kan lagras i kodmedier samt olika teknik som används i olika typer av kodmedier.
- Standarder och krav som styr en anläggnings utformning samt vilka kriterier som påverkar val och placering av system och komponenter.
- Upprättande av ljudförbindelse i passerkontrollsystem.
- Installation av passersystem med tillhörande komponenter.
- Projektering av passersystem med hänsyn till gällande regelverk samt med beaktande av risken för falska larm.
- Programmering av passersystem med hänsyn till objektstyp, användarfunktioner samt övriga krav.
- Olika typer av verktyg, instrument och övrig utrustning.
- Vanliga mätinstrument och hjälpmedel för felsökning.
- Metoder för felsökning och reparationer i passersystem.
Datanät, koppar och fiber, 5 poäng
Kursen förmedlar kunskap om:
- Hur kopparbaserade förbindelser i datanätet installeras, provas och dokumenteras.
- Hur fiberoptiska förbindelser installeras, provas och dokumenteras.
CCTV-system, 15 poäng
Kursen förmedlar kunskap om:
- Olika typer av CCTV-system samt när olika varianter av system är att föredra.
- Belysningsstyrka, reflektionsfaktor och färgtemperatur som krävs för att uppnå bra bild.
- Olika typer av lagringsmedia som används för att dokumentera de händelseförlopp som kameran registrerar.
- Rätt val av monitor med tanke på användningsområde, upplösning, färg och liknande.
- Kriterier som styr val av kamera samt lämplig optik med tanke på syftet med övervakningen samt de miljömässiga förhållandena.
- Användning av bildöverföring för att verifiera händelser internt i objektet och externt när det gäller larmcentral och åtgärder.
- Lagar och regler som styr en anläggnings utformning samt kriterier som påverkar val och placering av kameror och övriga komponenter.
- Praktisk installation av CCTV-system med tillhörande komponenter.
- Praktisk projektering av CCTV-system med hänsyn till gällande lagar och regler.
- Larmförmedling
- Olika typer av verktyg, instrument och övrig utrustning.
- Vanliga mätinstrument och hjälpmedel för felsökning.
- Metoder för felsökning och reparationer i CCTV-system.
Registrering av teleanläggningar, 5 poäng
Kursen förmedlar kunskap om:
- Upprätta och använda registreringshandlingar för installation, utökning och felsökning av telenät
- Standarder som berör registrering av teleanläggningar och hur dessa ska dokumenteras.
- Registreringssystemets uppbyggnad och registreringsbeteckningar
- Ledningsnät
- Handlingar och registreringsdokument
- Relationshandlingar
- Registreringar av anläggningar med och utan korskoppling
Projektarbete, 20 poäng
Kursen ger fördjupad kunskap om ett teoretiskt och empiriskt arbete inom utbildningens område.
Den studerande ska tillämpa förvärvade kunskaper och under handledning planera och utföra en uppgift bestående av att identifiera en iakttagelse, en frågeställning eller en utmaning inom området för utbildningen att reflektera, analysera, och dra slutsats utifrån.
Arbetet ska redovisas muntligt och skriftligt.
Går det att kombinera utbildningen med arbete?
Utbildningen bedrivs på helfart med en studietakt på 100 %.
Av utbildningens totalt 250 dagar (poäng) genomförs 130 dagar som Lärande i Arbete (LIA) på ett företag, uppdelat i två perioder om 65 dagar vardera. Dessutom ingår 23 dagar teori och 64 dagar laborationer på plats i Katrineholm.
Resterande 43 dagar består av självstudier, som kan genomföras på kvällar och helger. Under utbildningsåret förväntas den studerande vara på plats i skolan i Katrineholm i cirka 64 dagar och ute på ett företag i 130 dagar.
Observera att justeringar i fördelningen mellan teori och utbildning på plats kan förekomma.
Är det krav på svenskt medborgarskap för att arbeta som Larm- och säkerhetstekniker?
Inget generellt krav men för att jobba på vissa objekt (arbeten) är det krav.
Urvalskriterier
Om antalet behöriga sökande överstiger antal platser för utbildningen kommer ett urval att göras bland behöriga sökande. Urval sker enligt följande,
BETYG
Betyg i svenska, matematik och engelska från grundskolan värderas i en skala från 3–5 poäng:
· Minst två betyg A-B= 5 poäng
· Minst två betyg C-D= 4 poäng
· Flest E= 3 poäng
TIDIGARE UTBILDNING
Tidigare utbildning värderas i en skala från 0–5 poäng:
· Gymnasieexamen eller högre examen= 5 poäng
· Godkänt betyg i Matematik 1, Svenska 1 och Engelska 5= 3 poäng
Vid kunskaper förvärvade på annat sätt eller bedömd behörighet via reell kompetens ges 3 poäng.
Maximal poäng vid urval är 10.
I de fall sökande får samma totalpoäng bedöms sökande med tidigare utbildnings poäng före sökande med lägre tidigare utbildnings poäng. Om sökande därefter inte kan särskiljas används lottning för att fastställa en turordning.